İBNİ-ABİDİN(III-cild)
Kemal bin Humam: Namaz kılmayan bir
kimsenin ezan okunan mescitten çıkması yasaktır.
MANET VE EHLİYET(İSLAM İLMİHALİ)-YUSUF
KERİMOĞLU
Kur'an-ı Kerim'de Resul-i Ekrem (sav)'e
hitaben: "Sen de içlerinde bulunup da, kendilerine namaz kıldırdığın
vakit, onlardan bir kısmı seninle birlikte namazda dursun"(210)hükmü beyan
buyrulmuştur. Resul-i Ekrem(sav)'in de: "Cemaat; sünnet-i hüda'dan bir sünnettir.
Cemaat'ten ancak münafık olanlar geri (uzak) durur"(211) buyurduğu
bilinmektedir. Dolayısıyla cemaatle namaz; kitap sünnet ve Sahabe-i Kiram'ın
icmaı ile sabittir.
(210) En Nisa:102.
(211) Ibn-i Humam-Fethu'l
Kadir-Beyrul:1315D. Sadr Mtb.c: 1, Sh243.
CEMAAT'IN HÜKMÜ:
Molla Husrev: "Cemaat erkekler için
sünnet-i müekkede'dir. Bir Kavle göre de amel-i farzdır. Şüphesiz kadınların
cemaati mekruhtur"(217) hükmünü zikrediyor. Feteva-ı Hindiyye'de:
"Cemaat sünnet-i müekkededir. Alimlerimizin büyük bir çoğunluğu:
“Gerçekten cemaat vacibtir.” demişlerdir. Bedai'de "Cemaat; akıllı,
ergenlik çağına gelmiş, cemaatle namaz kılmaya gücü yeten erkekler üzerine
vacibtir." denilmiştir. Cemaate yetişemeyen kimse, Ehlini toplayıp namazı
onlara beraber kılar denilmektedir. Malum olduğu üzere; Cuma ve Bayram
namazlarında cemaat şarttır. Zira bu namazlar ferdi olarak eda edilemezler
Birbirlerini çağırmak suretiyle; nafile namazı cemaatle kılmak ise mekruhtur.
Resul-i Ekrem (sav)'in: "Cemaatte
hoşunuza gitmeyen (tiksindiğiniz) bir hal, ayrılıkta beğendiğiniz halden daha
hayırlıdır. Cemaatte rahmet, ayrılıkta azab vardır"(220) buyurduğu
bilenmektedir.
(220) Husamuddin El Hindi-Kenzu'l
Ummal-Halep: tyC:3, Sh: 269.
İSLAM FIKHI ANSİKLOPEDİSİ-Prof.
Dr. Vecbe Zuhayli(II-cild)
Cemaatle Namazın Meşruluğu, Fazilet ve
Hikmeti:
Cemaatle namaz kılmak Kitap, Sünnet ve
İcma ile meşru kılınmıştır. Kitaptan delil Allah Teala'nın: "Sen onlar
arasında bulunup kendilerine namaz kıldırdığın zaman..."(Nisa, 102)
mealindeki ayetidir. Allah Teala, cihat esnasında, korkulu anlarda dahi
cemaatle namaz kılmayı emretmiştir. Korkulu anlarda cemaat emredilirse, güven
halinde pek tabi olarak cemaatle namaz kılınması gerekir. Eğer cemaatle namaz
kılmak önemsenmeseydi, korkulu anlarda bunun kılınmasına ruhsat verilir, cemaat
için bundan ötürü namazın vaciplerini ihlal etmek caiz olmazdı.
Sünnetten delil, Hz. Peygamber (sav)'in
"Cemaatle kılınan namaz, tek basına kılınan namazdan yirmi yedi derece
daha faziletlidir".(2)
(2) Bu rivayet Ebu Hureyre'ye aittir.
Icmaya gelince: Sahabe Hicretten sonra
cemaatle namaz kılmanın meşru olduğu hususunda ittifak etmişlerdir. Imam
Gazali'nin Ihyau'l-Ulumiddin adlı eserinde Ebu Suleyman ed-Daranı'nin söylediği
nakledilmiştir: "Bir kimse cemaatle namaz kılmayı ancak işlediği bir günah
sebebiyle kaçırır. Selef, cemaatle namazın ilk tekbirini kaçırdığı zaman üç
gün, cemaati kaçırdıkları zaman yedi gün birbirlerine taziyede
bulunurlardı."
Cuma namazı dışında en kuvvetli cemaat
sabah namazının cemaati, sonra yatsı namazının cemaati,(3) sonra ikindi
namazının cemaatidir. Bunu, su iki hadis-i şeriften anlıyoruz: Ebu Hureyre'den
rivayet edildiğine göre, Hz. Peygamber(a.s.) şöyle buyurmuştur:"İnsanlar
ezan ile ilk safın sevabını bilselerdi, sonra bunları yapmak için kura çekmekten
başka bir çare bulamasalar, kura çekerlerdi. Namazı ilk vaktinde kılmanın
sevabını bilselerdi bunun icin yarısırlardı. Yatsı namazı ile sabah namazının
faziletini bilselerdi emekleyerek de olsalar bu namazları cemaatle kılmaya
gelirlerdi."(4)
(3) el-Mecmu',IV,91.
(4) Buharı ve Muslim.
Osman b. Affan'nın işittiğine göre Hz.
Peygamber(a.s.) şöyle buyurdu: "Her kim yatsı namazını cemaatle kılarsa,
gece yarısına kadar namaz kılmış sevabını alır. Her kim sabah namazını cemaatle
kılarsa bütün geceyi namaz kılarak geçirmiş sevabını alır."(1) İkindi
namazına gelince bu zaten ayette gecen "orta namaz"dır.
(1) Buharı ve Tirmizi dışında cemaat bu
hadisi rivayet ettiler.
Cemaat için yürümek: Cemaatle namaz kılmak
isteyen kişiler için, vakar ve sükunet içinde mescide doğru yürümek müstehaptır.(2)
Çünkü Hz. Peygamber(a.s.) şöyle buyuruyor: "Kamet getirildiğini duyduğunuz
zaman, namaza yürüyün. Yürürken sükunet ve vakaranızı koruyun, koşmayın
namazdan yetiştiğiniz kadarını kılın, kaçırdığınızı tamamlayın."(3)
(2)
el-Muhezzeb,I,94;Kessafu'l-Kına,I,378 vd.
(3) Bu hadisi Tirmizi dışında cemaat Ebu
Hureyre'den rivayet etmiştir.
Malikiler su meseleyi zikretmişlerdir:(4)
Cemaatle namaza yetişmek için, koşmamaksızın acele etmek caizdir. Koşarak
cemaate gitmek mekruhtur. Çünkü bu durum kişinin huşu ve huzurunu ihlal eder.
Acele ederek yürümek daha iyidir.
(4) es-Serhu's-Sagır,I,445.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder